JOIN ME

Tuesday, August 4, 2009

Ayam Masak Lada Hitam

assalamualaikum..lama'y aku x update kannnnnn!!aku sibuk skit laaaaaaa..Jom layan resipi ayam ni..1st time aku try,tp aku x th la sapa punya resipi ni?

content="Microsoft Word 11">

Bahan-bahannya
6 ketul ayam yg digoreng hingga masak
1 cawan santan-ambik yg pekat/ kepala sj(aku pkai santan kotak yg plg kecik)
1 genggam lada hitam >tumbuk hingga lumat
8 ulas bawang putih -tumbuk hingga lumat bersama bwg merah
8 ulas bawang merah
sedikit halia
sedikit minyak
daun limau perut(aku x letak sbb x)

kulit kayu manis}

cengkih} (3 beradik ni aku tmbh sndri spy wangi)

bunga lawang}


Cara-caranya
Panaskan minyak. Masukkan bawang putih, bawang merah, lada hitam dan halia. Kemudian masukkan santan dan masak sehingga pekat sedikit. Masukkan pula daun limau purut dan akhir sekali masukkan ayam. Masak sehingga kuahnya pekat dan agak kering sedikit dan ia akan jadi berminyak sedikit. Angkat dan hidangkan.




No comments:

Post a Comment