JOIN ME

Sunday, February 21, 2010

Muffin Coklat ala kak yani


Untuk pengetahuan uols my viewers, (eh,ada ka my viewers ni,heloooooooooooo?) kebelakangan ni semua entry aku tertunda tp bukan la smpi tahun2 lepas punya occay!!!! just lewat be2rapa ari n may b 1-2 weeks jewwwwwww, bley gitu?!

hah ni 1st trying utk resipi k.yani@myresipi nun.. k.hana punya pasal ni katanya klu dia bt muffin coklat mesti dia guna resipi ni.. sblm ni bkn x nk try tp kat tawau ni cooking coklat punya harga MAK AIIII bepikiaq 67x uols mahal bebeno.. akhirnya aku dpt gak hrg yg "in-control" so frojek pun aku la yg 'controlllll ',kuing3x...

aku sebeno2xnyer nk cari resipi yg mcm ni lah,hasilnya mcm gempa bumi tapi kat atas mufin jew tau kuing3x.. jom ZASSSSS resipi!!

Bahan2nya:-
  • 200gm coklat masakan (aku guna 180gm)
  • 70gm mentega
  • 2 biji telur ( aku guna gred A)
  • 50gm gula halus ( aku guna 25gm gula kasar )
  • 60gm tepung gandum* (aku tambah dlm 5gm)
  • 1 sudu kecil baking powder*
  • bahan bertanda * diayak
Cara2nya:-
  1. Coklat masakan di cairkan secara 'double boiler',pastu masukkan mentega gaul hingga cair matikan api. Panaskan oven 170C-10minit
  2. Dlm mangkuk yg lain pukul telur n gula. Pukul hingga sebati n x perlu hingga kembang
  3. Masukkan adunan telur+gula kedalam mangkuk coklat,kacau rata
  4. Masukkan bhn2 yg tlg diayak n gaul rata.
  5. Isi adunan kedalam papercup lbh kurg 1/2 - 3/4 . Bakar selama 20minit..
  6. PESAN K.YANI:-Slps masak,mungkin muffin lembik sikit (sbb guna tepung skit jak) tp bl sdh sjuk, ia akan keras dgn sendiri. jd klu spls 20min msih lembik x yah bakar lagi
  7. hah pasal tu la aku tmbh skit tpg spy aku x panik WALAUPUN sdh d bgth,kuing3x..

2 comments:

  1. Tringin nak merasa muffin coklat ni...
    Saya tak arif dalam masak2 ni, tapi bila ada yang offer... pantang menolak
    Hahahaha...

    Salam kenal... bila lagi mau together2 ni?

    ReplyDelete
  2. hahaha..biasa la ba tu klu bab makan.

    Salam kenal jugak, dr ko jak ba..occayy! =)

    ReplyDelete