JOIN ME

Sunday, April 11, 2010

Ayam Ala Kassim

assalamualaikum pren.. dpt resipi dr blog kak ummi.. resipi asal agk kring tp aku yg memandai bg berkuah.. whatever la kan,tekak aku suka-suki aku lah khannnn,heeeeeee.. tp krn KE TER buru2an aku nk men'try akibatnya aku x rasa KE'kick'kn resipi ni sbb dinch ado daun kari u ols, uwaaaaaaaahhhh!! x pa lain kali aku mesti bli si DAUN KARI ni br ada power!! copy n paste aje,biasa la i kn malas tahap GABAN!!hahahaha..

Bahan-bahan:

  • 1/2 ekor ayam - dipotong kecil
  • 3 sudu besar cili kisar - kalau suka pedas boleh tambah
  • 2 sudu besar kicap pekat
  • 3-4 tangkai daun kari
  • air secukupnya
  • garam secukup rasa
  • gula secukup rasa (*ummi letak gula kabung)


Bahan2 kisar:

  • 1 labu bawang besar
  • 4 ulas bawang putih
  • 1 inci halia


Cara:

  1. Gaulkan ayam dengan garam dan serbuk kunyit, kemudian gorengkan ayam tadi separuh masak. Angkat dan ketepikan.
  2. Panaskan minyak, tumiskan bahan2 kisar dan cili kisar sehingga wangi dan pecah minyak.
  3. Masukkan daun kari dan kacaukan rata.
  4. Biarkan seketika sambil dikacau selalu.
  5. Kemudian masukkan kicap pekat dan tumiskan sehingga kuah agak kering sedikit.
  6. Masukkan pula ayam dan sedikit air (kepekatan dan kecairan kuah bergantung pada selera masing2)
  7. Akhir sekali masukkan garam dan gula secukup rasa, kacau dan biarkan sehingga ayam masak dan empuk.
  8. Angkat dan hidangkan dengan nasi putih, nasi minyak, nasi tomato dan lain2 (*akak makan dengan nasi pudina - nanti akak letak resepi nasi tu eh..)
    note: masakan lama, senang dan sedap

hah,amik ko x pyh pkai kanta pembesar

No comments:

Post a Comment