JOIN ME

Sunday, April 18, 2010

Bingka Pisang ke Kek Pisang?


assalamualaikum.. ekceli dlm resipi ni tertulis kek pisang tp teksturnya mcm bingka itu la aku konpius jap,heeeeeee.. resipi nie mmg peberet aku n adik-bradik aku.. skali kluar oven mmg sekelip mata sudah tinggal setengah.. dasyat khannnnnnn!! apalagi kat bhgn2 yg garing2 tu,mmg mantop la.. Resipi nie makcik jiran dolu2 masa aku kecik bagi.. Nama'y mkc Diah,dia ni mmg teror bt kuih-muih cara tradisional occay.. mksud aku tradisional klu dia bt kukis msh guna oven yg d kasik tengek d atas dapur 2.. klu bab pukul adunan masih guna tangan occay.. tp skrg xtiviti'y sdh kurg daa sbb umr sdh meningkat sllu sengal2 otot.. TQ mkc 4 this resipi yg aku ambil dr buku resipi arwah mamak aku..

Bahan-bahan:-

  • 4 biji telur
  • 1 gelas gula pasir
  • 2 gelas tepung gandum
  • 1 gelas minyak masak
  • 10 biji pisang emas
  • 1/2 sudu teh soda bikarbonat
Cara-Caranya:-
  • panaskan oven slama 5-10min
  • lenyekkan pisang n ketepikan
  • pukul telur,gula n soda bikarbonat hingga kembang
  • masukkan pisang yg tlh d lenyek td,gaul rata
  • masukkan tepung n minyak n gaul rata
  • masukkan adunan kedlm acuan yg tlh d lenser dgn butter@yg seangkatan dgn'y n tepung
  • Bakar slama 30min(depends dgn oven korg yah)
  • slamat mencuba!
close up


No comments:

Post a Comment