JOIN ME

Tuesday, October 5, 2010

Cornflakes Cluster Praline

assalamualaykum..?last gambar kukis yg sempat iema snap.. resipi dari chef asma.. sebenarnya iema x tao nak crita apa x mood pulak'y,,yok salin resipi.. 100% copy n paste dr blog chef asma..

CORNFLAKES CLUSTER PRALINE
sumber : CHEF ASMA

Bahan - Bahan :
150 gm cornflakes ( kellogs @ nestle )
50 gm almond strip - bakar dahulu
20 gm - 50 gm hazelnut paste @ nutella (iema guna hazelnut triffle kna tmbah sket)
200 gm milk coklat
200 gm dark coklat

Hiasan :
White coklat - secukupnya
papercup

Caranya :

1. Cairkan coklat dengan cara " double boiler "
2. Masukkan semua bahan - bahan & kacau sebati.
3. Letakkan diatas periuk nasi elektrik yang berisi air panas & on plug..supaya cornflakes tak beku & senang nak masukkan kedalam paper cup.
4. Dah siap.. dapat dalam anggaran 70 pcs...
5. Nak cantik... hias dengan white coklat-- cairkan dulu & masukkan dalam pipping bag..
6. Dah siap... sejukkan sekejap... packing dalam bekas...
7. Chef guna coklat SICAO ...hazelnut paste pun yang mahal bukan dari bake yen...


Tips
: Kalau nak makan sendiri guna coklat milk couverture lagi sedap.. tapi !! kena tempering coklat dulu baru masukkan semua bahan2... mmg sedap...Saya dapat idea ini apabila adik selalu bawa balik dari oversea.. mmg dia suka sangat... saya pun buat menggunakan coklat import yang mahal... sekarang resepi ini dah jadi kegemaran anak2 saya.. satu balang tak sampai sejam anak teruna saya habiskan... Cuba Jangan Tak Cuba... nak beli coklat & hazelnut paste sila hubungi saya...

No comments:

Post a Comment